joi, 2 mai 2013

Jocuri si concursuri

Mai nou vad ca exista si "portaluri" pentru blogeri cum ar fi BlogalInitiative.ro care nu fac altceva decat sa oficializeze relatia interesata intre bloggeri si cei care au ceva de promovat.

Sub forma unor concursuri cu premii toti blogeri sunt invitati sa se bata in cuvinte pe o tema data, sa promoveze ceva, sa-si dea cu parerea despre altceva, cu o fervoare care de multe ori frizeaza ridicolul.

Intamplarea face sa cunosc o firma care s-a expus intr-o astfel de campanie. In fapt, nu e o firma ci o asociatie non-profit al carei scop este sa faca lumea sa constientizeze ca e nevoie de reciclarea becurilor si neoanelor. Nu ii pot suspecta de intentii comerciale ascunse si de aceea le indic si adresa de web: www.recolamp.ro
Recolamp a "iesit" pe blogalinitiative.ro cu un concurs cu premii destul de mari in comparatie cu cele din celelalte campanii prezente acolo; ca atare au participat destul de multi bloggeri.

Multi au fost ok, avand postari legate interesant de subiect, punandu-si mintea la contributie pentru identificarea potentialelor surse de becuri arse sau/si estimand prin calcul cantitati probabile.
Au participat si bloggeri care au creat chestii simpatice dar care au exagerat un pic cu poezia tinand cont de subiectul postarii era un rahat de bec si obligatia enervanta de-al recicla.

Alti bloggeri au incercat sa faca prea mult pentru premiile puse in joc, prin marirea de tip "Ghita Pristanda" a listei de firme carora li se adreseaza (vezi Romtelecom)  sau sufocand concursul cu postari  (6 cu totul).

"Recolta" a inclus si bloguri insuportabile ca aspect, poetice pana la patetism, elucubrante, ingrijoratoare sau de tip scenariu de film din epoca de aur cu povesti de dragoste infiripate langa strungul MN-80 (care lucra zi si noapte), aduse la zi cu scene de sex fierbinte pe bancul de scule.

Ce mi se pare extrem de discutabil este rezultatul real al unei asemenea campanii (iau Recolamp drept exemplu dar ma refer in fapt la firmele care intra in aceste "hore" de marketing).

In primul rand, in aceste campanii se baga in special bloggerii "wanabee", mai noi in bransa, care nu au inca contracte care sa le asigure huzurul si care cauta expunere pe web (vezi clasificari aici).
Nu cred ca publicul acestor bloggeri este semnificativ, cum nici al meu nu este. Deci, faptul ca noi informam publicul despre existenta unei firme, produs sau despre necesitatea reciclarii, nu aduce mare valoare firmei care plateste campania.

Apoi, presupunand ca blogul are multi vizitatori, cati ar mai ramane fideli daca s-ar prinde ca marele blogger nu exprima pareri personale ci e direct interesat financiar? Ce-ar fi daca cititorul, vazand ca blogerul X zice de bine de produsul Y, ar cauta pe BlogalInitiative si ar descoperi ca blogerul, de fapt, era inscris intr-o campanie a firmei care vinde produsul Y. Ar mai cumpara?
Multi dintre bloggeri participanti au mentionat intr-adevar la finalul articolului faptul ca a fost scris in urma unei campanii de promovare. Moment in care ei vor fi considerati oameni corecti (kudos!) dar compania care spera sa promoveze produse "pe nesimtite", nu-si mai atinge scopul.

In fine, asocierea numelui unei firme cu unele din blogurile de mai sus poate avea efect invers celui scontat. In momentul in care cineva ajunge pe un site unde in aceeasi pagina apar texte/poze despre: tricouri, creme de soare, gem de caise, pantofi, "cele mai simpatice pixuri" [...] si Recolamp, rezultatul este in opinia mea negativ. Similar, sa vorbim despre un produs serios pe un blog care se numeste "mokaziihainutesirestul" nu e benefic pentru nici o firma. Si exemple mai sunt.

In concluzie, cred ca aceste campanii de blogging sunt doar praf in ochii firmelor doritoare de promovari. Am folosit campania Recolamp-ului ca studiu de caz dar mult mai afectate pot fi firmele bazate pe profit care pica in mreaja site-urilor de tip BlogalInitiative.

Inutilitatea unei asemenea campanii devine evidenta daca pleci de la premisa de bun simt ca: nu exista nici un om care sa cumpere orice rahat doar pentru ca-i place lu' "Chinezu'", "Mexicanu'" sau alti meseriasi ai noii bresle, in special daca respectivul om stie ca bloggerii respectivi sunt "co-interesati" de firma care vinde respectivul lucru.

Oamenii nu-s atat de prosti, cum nici acesti bisnitari online care emit doar pareri platite nu-s atat de destepti cand cred ca pot crea si stapani o piata fara sa se prinda nimeni.

Sunt destul de sigur ca in spatele lui BlogalInitive este cineva de genul Chinezu', Manafu sau altii din liga intai de bloggeri mercenari care s-au mai gandit cum sa mai scoata un ban vanzand o iluzie.

Deocamdata, firmele platitoare sunt singurele perdante in aceste campanii dar probabil nu va trece mult pana sa se prinda.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ceva de zis?