luni, 13 mai 2013

De ce nu-mi place Facebook-ul

Cum poate fi considerat un site care nu face nimic nou, inovatia secolului?
Vrei sa comunici cu prietenii? Existau si inainte email, chat, telefon si carciumi, mult inainte da a-i veni marelui geniului ideea de a crea nimicul.

Efectul Facebook este mai degraba cel de alienare decat cel de socializare: te face sa consideri ca e suficient sa dai un like pe ce a pus un "prieten" pe site pentru ca relatia voastra sa fie mentinuta vie. Te face sa fii lenes in raport cu relatiile tale umane si asta duce doar la singuratate, in spatele iluziei unei anturaj de invidiat.

Prin Facebook nu iti faci prieteni adevarati; doar iti creezi o senzatie ca ai avea prieteni; poti fi siguri ca majoritatea nu vor sari sa te salveze daca esti pe cale sa te ineci (cel mult vor face poze sa le puna apoi pe Facebook, sa stranga "like"-uri). Degeaba ai sute de "prieteni" pe facebook daca relatiile intre voi sunt superficiale; soarta iti va fi aceeasi in caz de probleme.
In plus, pe facebook oamenii isi creaza un profil "romantat" care de cele mai multe arata cum ar vrea ei sa fie vazuti si nu cum sunt cu adevarat. Probabil daca i-ai cunoaste in viata de zi cu zi pe multi "prietenii" de pe Facebook ai face tot posibilul sa te "deconectezi" de ei intrucat asocierea cu asemenea oameni nu te reprezinta.

Din punctul de vedere al Facebook-ului, in spatele ideii de "conectare cu prietenii si cei din viata ta", exista doar colectarea de informatii despre oameni in scopul targetarii cu reclame. Facebook este ca un restaurant tip cantina pus la dispozitie generos de corporatii, in propria cladire de birouri. Angajatii au senzatia ca managementul s-a gandit la ei dar de fapt, gandirea era profund interesata si avea scopul ca angajatii sa piarda cat mai putin timp pe drumuri si sa vorbeasca despre birou pana si la masa.
In plus fata de corporatiile care isi fac cantina, Facebook-ul pastreze istoricul si analizeza tot ce ai vorbit la masa, incercand sa scoata bani si din asta.

Vazut dinspre utilizator, Facebook nu ofera nimic special; oamenii obisnuiti sunt cei care creaza continutul, adaugand de buna voie date despre ei, poze si informatii despre lucrurile care le plac.
Partea cu adevarat maiastra incepe dupa ce informatiile ajung in bazele de date Facebook. Ca sa poata vinde bine datele oamenilor catre multele companii interesate, algoritmii de "tras concluzii despre oameni" sunt intr-adevar "opere de arta" in ale programarii.
Facebook-ul e in esenta o platforma de marketing, gandita pentru companii, nu pentru utilizatori. Companiile participante nu au decat de castigat de pe urma celor care se baga in ciorba de buna voie si spun ce le place.

Probabil din cauza asta Facebook nu a avut interesul sa puna si un buton de "Dislike" sau "Hate": ii intereseaza doar ce-ti place ca sa-ti poata vinde.
O sa puna probabil si buton de "Hate" cand/daca algoritmii lor vor fi in stare sa-ti faca o recomandare a unui produs pe baza lucrurilor care nu iti plac. Asta e insa o treaba mult mai complicata decat cea cu Like-ul, intrucat in marea majoritate a cazurilor nu exista o relatie biunivoca intre un lucruri. De exemplu, daca nu-ti place Dacia nu inseamna automat ca iti place Fiat; deci Facebook n-ar stii ce sa-ti recomande bazandu-se doar pe faptul ca "urasti" Dacia.
 
Mi se pare extrem de interesant si documentat articolul lui Tom Hodgkinson, unul dintre putinii pe care i-am gasit pe net impotriva Facebook:
"Clearly, Facebook is another uber-capitalist experiment: can you make money out of friendship? Can you create communities free of national boundaries - and then sell Coca-Cola to them? Facebook is profoundly uncreative. It makes nothing at all. It simply mediates in relationships that were happening anyway."
As adauga: mediaza relatiile care s-ar fi intamplat si fara existenta lui, doar in scopul de a pastra toate informatiile rezultate si a scoate bani din ele.

Sunt unii care considera ca in spatele Facebook este CIA. Mai exact au fost destui acum cativa ani dupa care zvonul nu s-a mai perpetuat. Asta s-ar lega cu faptul si google este CIA si ca atare are grija sa nu apara in cautari nimic despre ce nu vrea sa apara.
Nu stiu daca e asa, nici nu voi afla cu siguranta vreodata dar pare o posibilitate logica si pertinenta ca atat Google cat si Facebook sa aiba sustinere de la "baietii buni" si interfete directe prin care varsa date catre CIA, NSA sau altii care se joaca de-a razboiul si spionat oamenii.

In fapt, toata serviciile de cautare/comunicare de orice fel cred ca fac asta: Yahoo messenger, Skype, Bing, etc. Doar citind "termenii si conditiile" oricaruia dintre ei devii un pic circumspect cand vezi cat de mult incearca sa colecteze date despre tine si cum intentioneaza sa tina in sistem toate emailurile, preferintele, cautarile si chiar convorbirile tale.

Exista oameni carora nu le pasa, zicand ca oricum n-au nimic de ascuns si chiar daca afla cineva detalii despre ei, nu conteaza. Exista si mai multi exhibitionistii moderni care prefera sa faca publica orice basina proprie sau a altuia.
Cred insa ca majoritatea celor care folosesc aceste servicii, nu incearca sa se protejeze crezand ca lucrurile nu sunt atat de bine puse la punct pentru colectarea de informatii despre ei pe net.

In fine, daca petreci putin timp sa cauti informatii despre cine este in spatele Facebook nu cred ca ai cum sa nu-ti devina macar un pic antipatic. Cauta "Thiel" in text, de exemplu si vezi cine e el si cam in ce crede.
Daca vezi si cateva celebre interviuri ale lui Zuckerberg n-ai cum sa nu consideri posibilitatea ca e complet handicapat emotional (urmariti cum nu e in stare sa se uite la public cand isi scoate rahatul de "hoodie" sau de fiecare data cand publicul rade sau vocifereaza) dar si complet spalat pe creier si bine instruit in a vorbi nimic cand e vorba despre respectarea confidentialitatii in Facebook.

Tot nu aveti nici un dubiu?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ceva de zis?