luni, 22 aprilie 2013

Datul cu parerea ca meserie

O reprezentata de frunte a categoriei "pretins VIP", plina de reclame ghiolbanesti ar fi aceasta. (Am ajuns la blogul ei in cautarea reclamei de la Nestea "de" prune, pentru ca vroiam sa vad daca in reclama se mentioneaza exact "de prune", inainte de a sesiza CNA-ul in cunostinta de cauza.)

Habar n-am cine e Ioana Dumitrache si mi-am impus sa nici nu caut sa aflu. Cu siguranta e cineva mai important decat mine dar nu pot crede ca e asa de importanta pentru societate incat sa stim tot ce face dansa pas cu pas:

"Pentru sâmbãtã şi duminicã am plãnuit alãturi de iubitul meu o mica escapadã la munte." - cui ii pasa?



"Am avut parte de un weekend minunat şi relaxant în care am fost rãsfãţatã peste mãsurã." - ok... sa fii iubita

"Bineînţeles cã nu am plecat cu mânã goalã şi [...] am ales acest medallion (superb, dupã pãrere mea)[...] Mai multe poze cu sculpturile lui Manu în os gãsiţi aici [...] preţul de 50lei pe care l-am plãtit nu mi se mai pare atât de mare." - plasare crasa de produse cu indicatie clara de pret, subtila cam cat un hipopotam mergand pe varfurile copitelor (ermm... au copite? dar varfuri?)

"Ne-am întors în Bran unde iubitul meu a insistat sã îmi facã un portret. Îl mai refuzasem cu o lunã în urmã, dar am observat cã îşi dorea foarte tare şi am acceptat" - si frumoasa si iubita... asta da viata fericita :)

In fine, apogeul ipocriziei de marketing al acestei postari este atins la aceasta fraza:

"[...]Apoi am descoperit noul sortiment de Nestea cu Prune. Eu sunt obsedatã înnebunitã dupã Nestea ceai verde cu cãpşuni şi Aloe Vera. Îmi numãram sticlele în frigiderul Profi sã ştiu câte mai am şi dupã ce am luat ultima sticlã m-am dus şi le-am spus sã mai punã :) )))" - Ceee? Nu poti rezista fara Nestea de prune? Ii spui frigiderului pe nume? Iti trebuie un psiholog...

Intrebarea e: de ce ar citi cineva un blog cu asemenea plasare de produse pe fata, la fiecare fraza? Cat de prosti sa fie cititorii ei ca sa se duca intr-adevar sa-si cumpere si ei un frigider "Profi" (?) si sa-l umple cu Nestea de prune (0,1% prune) ca asa face ilustra Ioana Dumitrache?

Sincer, cred ca in spatele unei asemenea unei asemenea campanii de marketing afla un lant de oameni rupti de realitate:
  • Intai, marii oameni de marketing din companiile care o finanteaza pe doamna sa aiba pareri pozitive, care cred ca pot influenta piata prin asemenea strategii penibile si transparente (vezi si despre follow-up-ul jenant, mai jos).
  • Apoi, dna Ioana Dumitrache insasi, care crede ca cineva va bea "ceai de prune" (prune 0.1%) doar pentru ca ea pretinde ca bea. In fapt, sunt sigur ca nici n-o intereseaza daca bea cineva; daca ei ii ies bani din astia si prostii de la corporatii platesc, mai conteaza?
  • In fine, lantul se inchide cu cei care ar citi in mod real asemenea chestii fortate si-ntro stare euforica tipic americana ar da fuga la colt sa-si cumpere ce consuma diva lor favorita. Totusi nu cred ca-s atat de multi imbecili care sa se lase manipulati atat de usor.
Blogul mai foloseste si tehnica comentariului de "follow-up" penibil si jenant, inserat cat mai fin cu putinta de catre cineva de la compania platitoare. De exemplu, printre comentariile acestei postari, gasim acest comentariu care ne jigneste inteligenta in mod direct:
"[...] mersi de info ptr ceaiul cu prune, musai sa incerc si eu cand revin acasa." - pfui, ce-a convins-o nene, fantastic...

Nu-mi vine sa cred ca cineva si-ar dori sa citeasca niste pareri ale cuiva in mod clar platit pentru a avea pareri bune. Dar se pare ca asta e un nou fenomen si exista deja o paturica de bloggeri platiti pentru parerile lor despre orice. Toti cei din "frunte" sunt afectati: chinezu, manafu, etc. si nu mai au nici o legatura cu ideea de blogging ci cu cea de manipulare in masa.

Articole ca acesta ar trebui sa iti deschida definitiv ochii. Asta-i dovada clara ca bloggerii de frunte ai Romaniei n-au sentimente si pareri proprii ci doar interese financiare. Daca dupa ce citesti articolul respectiv inca mai vizitezi blogurile celor 8 ca-s "simpatice", inseamna ca ai probleme la mansarda.
Nu stiu exact ce sindrom ai, nu ma pricep, dar ceva este, deci fugi la doctor!
Poate ai crescut fara tata? Poate te-a parasit iubitul/iubita recent? Nu stiu exact dar clar nevoia ta de a idolatriza pe cineva nu-i normala. Altfel nu e de inteles cum sa accepti sa-ti spuna un necunoscut (si complet neavizat) ce sa mananci, bei, conduci, asculti etc stiind ca el in fapt doar plaseaza produse si nu crede in nimic.

In fine, in afara de cei 8 asa zisi "mari" mai sunt si multi altii mai mici iar in acestora e o patura mai groasa, sa le zicem "wannabe". Acestia privesc cu invidie catre paturica celor consacrati si isi doresc sa ii scoata in frig pentru a fi ei cei plimbati cu masini (pe care altfel nu le-ar putea cumpara probabil niciodata), pentru a vorbi ei pe gratis in urma promovarii companiilor de telefoane mobile si sa fie dati ei cu creme pe mainile iubitoare de tastatura.
Bineinteles asta in timp ce vor bea ceva care n-are prune dar se zice ca e de prune si sta in frigiderul personificat.

Nu ma astept sa aiba toti coloana vertebrala si sa posteze pe blog doar pentru a primi laude si strangeri de mana virtuale sau eventual pentru a-si face niste prieteni care gandesc intr-o oarecare masura la fel.
Dar totusi blogging-ul ar trebui sa insemne parerile neplatite ale unor persoane si nu o meserie! 
Ati reusit sa jigodizati si asta...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ceva de zis?